fredag 22 mars 2013

Årets 3 Randiga


 


För första gången tänkte jag ge priset till säsongens bästa domare. Som Capten har man kontakt med domaren både på gott & ont rätt mkt under matcherna. Som i vardagliga livet är det några man gillar & andra som man inte tål att se/tjöta med.
En domare som jag respekterar är en som har koll på läget, visar ödmjukhet, känsla i matcherna & de viktigaset av allt kan erkänna att han såg situationen på ett annat sätt eller att han helt enkelt  missade/felbedömde även han.
Jag är inte guds bästa när jag åker till halvmånen vid speaker båset samt gör otroligt många misstag ute på isen.
. Men har svårt när domaren kör "makt" stilen = dryg, skriker eller t o m inte säger ett ord & har ingen som helst förståelse vissa stunder i matcherna.
Det finns många domare som jag tycker gör ett fantastiskt jobb. Förstår att det inte är lätt på den här nivån samt att det är mkt skit som sägs/görs.
Men "ni" är utbildade , det är frivilligt att skrinna ut & till skillnad från en annan så får ni betalt för det.
Jag tror & hoppas Hc Wettern någon gång blir av med stämpeln " värsta hallen/laget".
Tycker vi i år visade upp bättre respekt mot både domare & motståndare. Ett ansvar som jag är övertygad om att vi forts. att göra. Men då krävs det oxå bra Randiga på isen.

De 3 som jag tycker har varit outstanding de tillfällena jag fått äran att "spela med" är:

Årets Huvuddomare tilldelas Björn Erlèn. 
Motivering:
Fullsatt lada, Derby & total förnedring. Det var det som hände första matchen i kvalet. Ändå är det den bästa domaren vi haft 12/13. Tog för det han skulle. Hade grym kontakt med både mig & Robin (cap i team förort). Små snackade flera ggr varje period & utstrålade pondus, känsla ödmjukhet & spelförståelse.
Har haft honom några ggr i 1:an & har alltid haft respekt för honom. Tyvärr får vi sällan äran att ha honom på k-valla då han dömer i de högre divisionerna i sverige. Tack för showen Björn.






Årets Assisterande tilldelas: Fredrik Jacobsson
Motivering:
Har match efter match visat känsla samt haft bra dialog med spelare. Snackar  mkt på isen för att få spelet flytande. Reder ut "stökiga" situationer på ett mkt proffsigt sätt & har en känsla samt ett lugn som smittar av sig.
Han kan erkänna om han råkar missa något (händer löjligt sällan) men går oxå in och hjälper sina kollegor i svåra situationer.
Riktigt bra spelsinne & det märks att "Grädde" under många år på hög nivå följt spelet från "första parkett".
Tyvärr tror jag inte vi får ha honom så mkt i framtiden då jag är övertygad om att han kommer blåsa i de högre ligorna inom kort.



Årets Assisterande tilldelas: Rickard Nilsson 
Motivering:
En gammal god barndomsvän & kanske den skickligaste målvakt jag lirat ihop med. (senast säsongen 06/07 div 1 )
Nu har han efter ett gäng år "sadlat om" till domare. Har förstått att han visat att han håller fruktansvärt bra klass även som det & jag kan erkänna att jag ifrån läktarplats blev imponerad när jag såg honom släppa pucken i ett fullsatt Himmelstalund när Foppa A`la Icebreakers hade show mot Hästarna ifrån Peking ifjol.
div 1 / allettan/kval till Allsvenska är nu ofta Nilssons arbetsplats & ni förstår att han visar upp galen rutin när han släpper trissan i 3:an.
Rak, kunnig, blick för spelet, " är där när det händer" & framförallt grymt bra snack på isen mellan spelarna.
¨

Slutord:
När sånna här grabbar skrinnar ut på isen. Då vet man att de kommer se till att det blir en bra match. Spelet flyter på & spelarna kan lägga fokus på liret samt motståndarna istället för dom 3 Randiga.

Tack för den här säsongen & Keep Up the good work gubbz.

Mvh
Capten i Hc Wettern A-lag