söndag 19 maj 2013

Coach 13/14







Intervju med headcoach
I veckan blev det klart att Anders Neuman ska göra ytterligare en säsong som huvudtränare för HCW. Det blir det nionde säsongen som han leder A-laget, först sex säsonger 1998-2003 och nu den tredje säsongen i denna sejour. Bloggen har ställt några frågar inför den stundande säsongen och vi börjar med den klassiska frågan…..

Hur känns det?
Efter en lång och intensiv säsong var det inte självklart med en fortsättning. Jag var tvungen att tänka genom min situation med ett tidskrävande arbete och familjen. Det var inget lätt beslut men nu ser jag fram mot säsongen med tillförsikt.

Varför en säsong till?
Förra säsongen  var en av de roligaste säsonger jag varit med om. Bra ledare runt om laget, bred och bra trupp, grym lagsammanhållning och inte minst bra resultat. Det finns förutsättningar att vi ska kunna bygga vidare på det vi gjort de två senaste säsongerna.

Vad är det viktigaste just nu?
Absolut viktigaste just nu är att få så många som möjligt från förra säsongens trupp spelklara för ytterligare en säsong. Sedan bygga en väl fungerande ledarstab där jag gärna ser att förra säsongens ledare fortsätter.

Några särskilda spelare som det är viktigt att få klara omgående?
Adde Axell som dominerade poängmässigt förra året är redan klar. Visst är det också viktigt att spelare som Kristoffer Österberg, Fredrik Sandborg, Alex Beurling och Fräddä Axell fortsätter i HCW. Men som sagt jag behåller gärna många från förra säsongen!

Något som ska kan förbättras från förra säsongen?
Spelet i försvarzon hade vi långa stunder problem med så där finns mycket att träna på. Sedan överlät jag mycket till spelarnas egen kreativitet förra året och det var ju både för- och nackdelar med det. Känns som vi måste styra upp vårt grundspel mer både vad gäller uppspel och PP.

Vad händer just nu?
Sportgruppen försöker forma truppen både vad gäller ledare och spelare just nu och här läggs grunden för en framgångsrik säsong. På torsdag har vi upptaktsmöte där vi ska föra en dialog om säsongsupplägget. Office träningen börjar veckan därpå.

Bloggen tackar för intervjun!