tisdag 19 mars 2013

Sammanfattning 12/13

#21


Då var hockeyn slut på riktigt. Isen håller på smälta bort på k-valla, Grejerna i omklr. är borttagna & man har inga tider till träningar/matcher att passa nu.

Om jag ska börja skriva lite vad jag själv tycker om min egna insatts så ger jag mitt betyg Ok. Jag hade en bra sommar då jag körde mkt kondition & gick då ned från 89 kg till 84 . Var bra i träningsmatcherna & det kändes ok även i början av grundserien.
Är nog den i laget som fått lira med alla gubbar samt olika femmor nästan varje vecka. Startade som back i 12 matcher & gjorde även några inhopp vissa stunder av matcherna. Har ibland varit svårt med allt hoppande men har försökt allt vad jag kunnat & lagt fokus på att peppa samt lira ett enkelt spel.
Är fortfarande lite för het i vissa situationer istället för att visa rutin & lugn samt kan lätt bli osynlig och inte bryta mönstret när laget behöver det. Tycker ändå jag kom tillbaka i slutet av säsongen & avslutade skapligt.
Det känns som jag har kunnat stå för bindlen på armen & haft spelarnas / ledarnas förtroende.
Mitt mål är att när jag lägger av är att jag gjort avtryck samt varit en bra lagspelare/capten både på & utanför isen.


21:ans rader om 12/13.
Allt startade i sommras då det såg lite halvmörkt ut på spelarfronten. Många var osäkra för spel samt att de yngre lirarna man hoppats på ta steget till A-laget dök aldrig upp.
Samtidigt gjorde klubben klart för ett J18 lag & man kunde nu börja fixa lite med den kommande
A-truppen då man visste att de yngre grabba skulle lira i juniorserien. 
Vi fick oxå reda på att Neuman samt de andra ledarna Janne W, Janne A, Acke & Kimmen skulle köra 1 år till.
Jag har sagt varje år att jag inte ska styra & trixa så mkt med att försöka få hit spelare men blev otroligt rastlös när de inte hände något samt orolig när lirare inte var sugna.
Abstinensen blev för stor & startskottet för mig "silly season" var när min bror Andreas Axell tackade ja till erbjudandet att komma hem igen efter 10 år i dom högre divisionerna.
Min dröm har alltid varit att få avsluta hockeyn ihop med brorsan där allt började & jag var mer taggad än någonsin.
Nästa "genombrott" för mig som "värvare" var när div 4 laget/Hcw B inte fick ihop folk för en ny säsong.
Där fanns spelare som jag verkligen ville ha in i laget & sakta men säkert "skrev" grabba på.
Calle Pilhemmer som jag gärna hade lirat med tackade tyvärr nej pga jobb/husbygge men spelare som Burra, Kratz, Cassel, Falk, Renström, Rubin & Fidde ( Tackade alla ja under sommaren/hösten)
Därefter rullade det på & många från fjolårets A-trupp var sugna på en ny sässe.

Tyvärr lämnade Victor"Nisse" Nilsson tidigt nej då han ville lira i den staden han bodde/bor. En pöjk som undertecknad saknat iår.

Men...
Ju närmare isen vi kom så dök de upp fler spelare. Jacob "Jacke" Franzèn kom hem ifrån Lhc & gjorde så att konkurrensen mellan fw platserna blev stenhård.
Adam Granath värvades som ny målvakt efter en bra try out vecka.& Sandborg samt Jonte vara redan klara för en ny sässe.
Henrik "konstapeln" Nilsson blev sugen när alla andra fd lagkompisar i Hcw B körde & krigade till sig en plats även han.

En viktig värvning under sommaren var att Jonas "Chefen" Öhrman ville hjälpa till med allt runt sociala medier samt att han stack iväg på utbildning ang. Liverapport.
Jonas har gjort grymt mkt för laget & verkligen fått fart på grejerna.

Under säsongen kom David Granat hem till östergötland då han avslutade sina studier i Trollhättan. Tyvärr blev det inte många matcher då han galet oturligt åkte på en otäck propp i benet. Borta minst 6 månader & sässen var över. Tråkigt då David visade upp fina skills på backplatsen de "lilla" han var med.
Pga Davids skada tjatade brorsan & jag på vår gamla lagkamrat Robert Svensson att hannskulle göra comeback. Robban ville köra men fick helt enkelt inte hop de med familj/jobb/pendlande. Han gjorde 3 matcher med laget & vi fick tyvärr aldrig se honom "in action på riktigt".

Men....
Vi som körde gav allt...
Vi kom 3:a i Grundserien efter Brs & HfL. Spelade helt ok & kom som sista lag med till All3:an .
 Som jag skrivit förrut var de med blandade känslor vi gick in i den serien.
Var kanske ingen som trodde på oss. Men vi skulle ge det en chans.
I All3:an slutade vi på 4:e plats (Bästa östgötalag) & fick då chansen att även denna gång som sista lag spela en ny serie.
Kvalserien !!!
I kvalet dippade vi duktigt i första matchen mot motala men tog en skön seger borta i Lidköping.
Tibro hemma var vi värda poäng men västgötarna lyckades få hem alla 3 pinnar ännu en gång. I returen mot Tibro fick vi en rejäl uppförbacke men var nära att komma ikapp innan Ronny co: "dödade" våra chanser ännu en gång i deras snuskigt effektiva PP.
Lidköping hemma var inget snack. Vi krossade dom & 8-1 var i underkant. I sista matchen tyckte jag vi bjöd upp Motala till match.Vi avslutade snyggt men motala vann rättvist & spelade till sig en plats i Division 2. 
Vi slutade 3:a i kvalet på 6 poäng & kan bara konstatera att vi gjort en mycket bra säsong.

De här har varit den roligaste säsong jag spelat på mycket länge. Har varit otroligt skoj då många har Hcw som moderklubb & vi har haft galet kul även i omklr. / bussen/ träningar osv.
Glädjen av detta har som oftast speglat av sig på isen & vi har tagit många poäng av att alla krigar för varandra.

Vill tacka spelare, ledare, Motståndare, domare, funktionärer, Publik, samt övriga Hcw fantaster för en mkt skojig sässe.
kommer med start i morgon lägga upp lite utmärkelser mm. som undertecknad & Öhrman har trixat ihop ;)

Tack ännu en gång.
På återseende.
mvh
Fredrik "Fräddä" Axell Hcw A-lag 12/13